“Outsourcen is dé oplossing voor het groeiend tekort aan technisch personeel”

TUWI TALK: In gesprek met.. Nicky de Swart

Naar aanleiding van een artikel in de papieren editie van MetaalNieuws beschreef Nicky de Swart, DGA van Molenkoning en IJzersterk Laserwerk/Tekenwerk, in deze LinkedIn post zijn visie en oplossing op het tekort aan technisch personeel op de arbeidsmarkt: https://bit.ly/3z4GSHB.

Hierdoor werden wij op onze beurt getriggerd. Zijn uitgesproken mening en visie sluiten over dit onderwerp sluiten aan op die van TUWI. Daarop besloten wij om contact op te nemen met Nicky om meer te weten te komen over hoe hij met deze uitdagingen omgaat binnen zijn bedrijven.

Het ontstaan van Molenkoning

“Na mijn schoolcarrière ben ik als lasser bij mijn vader in het bedrijf gekomen” vertelt Nicky de Swart over zijn eerste stappen binnen het bedrijf. “Het bedrijf heette toen nog Horse Business Services (HBS) en richtte zich voornamelijk op het bouwen van paardenstallen en incidenteel een stapmolen voor paarden”. 

Na een brainstormsessie met zijn vader en broer over het bedrijf ontstond in 2008 het idee voor Molenkoning: “We hadden het gevoel dat het makkelijker moest kunnen. Daaruit is het idee ontstaan om een soort Ikea-concept voor paardenmolens te ontwikkelen. Een betaalbare zelfbouw oplossing die ook voor kleinere paardenhouders geschikt is. En zo geschiedde. In een weekend heb ik een website gemaakt, we hebben een advertentie geplaatst en na één week waren de eerste drie molens verkocht. Dat was het begin van Molenkoning.” 

Efficiënter produceren door nieuwe technieken

In de jaren die volgden bleef het bedrijf groeien en de productie toenemen. Er ontstond een steeds sterker wordende vraag naar efficiency in het productieproces. Die vonden ze in de vorm van de aanschaf van een buislaser: “We zagen een filmpje op internet van een buislaser en hadden direct het gevoel, dát is de toekomst. Dus hebben we onze eerste buislaser aangeschaft”. De grootste uitdaging zat voor de Swart niet in het bedienen van de machine, maar juist aan de kant van de werkvoorbereiding: “Ons hele programma was in 2D met AutoCAD getekend, maar daar snapte de buislaser niets van. Dus alles moest van 2D naar 3D worden overgezet. Voor mij alleen een veel te grote klus”. 

De oplossing voor deze uitdaging bleek outsourcing: “Ik ben in contact gekomen met een Nederlandse Vietnamees, die in Vietnam zijn eigen bedrijf is begonnen. Zij hebben voor mij onze complete bibliotheek overgezet van 2D naar 3D. Inmiddels is het bedrijf in Vietnam uitgegroeid tot 15 man die voor ons tekenen. Dat is begonnen met het tekenwerk voor onze projecten van Molenkoning, maar inmiddels ook heel veel meer."

Slimmer tekenen en produceren

Door te starten met outsourcing ontstonden er voor de Swart nieuwe kansen. Naast de eigen producten voor Molenkoning werd de buislaser steeds vaker ingezet om snijwerk te doen voor derden. Vaak in combinatie met het uitbesteden van tekenwerk voor klanten, dat ook door de partner in Vietnam wordt verzorgd. Vanuit deze ontwikkelingen zijn de bedrijven IJzersterk Laserwerk/Tekenwerk ontstaan. En die ontwikkelingen zijn nog lang niet ten einde: “Ik geloof dat de manier van produceren, en daar hoort het tekenwerk bij, heel erg gaat veranderen. Het aantal vakmensen in de werkplaats wordt er alleen maar minder op. Je moet met hetzelfde aantal mensen of minder, dezelfde productie-output gaan realiseren. Dus moet je slimmer gaan produceren.”

De Swart vervolgt: ”De werkvoorbereiding moet zo gedaan zijn dat de halffabrikaten bij de lastafel als een puzzel in elkaar passen en afgelast kunnen worden. Daarmee kun je 20 tot 30% op je lastijd besparen. Daarbij heb je de borging van tekeningen of herhaalopdrachten in een bibliotheek met goede bestandsnamen zodat het traceable is. Als je in de toekomst relevant wil blijven moet je daar als bedrijf nu in investeren. Tekenen in 2D kan bijvoorbeeld echt niet meer.”

De veranderende rol van de engineer

Daarbij ziet hij de rol van de engineer in Nederland ook veranderen. Volgens de Swart moet de engineer zich vooral richten op het goedkoper en sneller produceren, zodat de collega’s in het buitenland, waar het werk geoutsourced wordt, hun werk goed kunnen doen: “De engineer hier staat in het bedrijf, moet de controle houden en voortdurend kijken wat er beter of slimmer kan. Dat is voor een engineer op afstand moeilijk in te schatten, dus de samenwerking en communicatie is erg belangrijk. Dat vraagt heldere communicatie en een duidelijke structuur. Dat is een proces dat tijd nodig heeft”. 

Doordat het moeilijk was om aan goede engineers te komen heeft de Swart er voor gekozen om steeds meer onderdelen van de werkvoorbereiding te outsourcen: “Op dit moment wordt de volledige werkvoorbereiding door de collega’s in Vietnam gedaan, van inkoop tot plannen en alles dat daarbij hoort. Ook de communicatie met mijn klanten in Nederland wordt rechtstreeks door de collega’s in Vietnam gedaan, en dat loopt prima. In het begin was dat even zoeken, maar inmiddels loopt het echt heel goed, ik durf zelfs te stellen dat het de gouden formule is. Ik denk ook dat het de way forward is, rekening houdend met het groeiend tekort aan technisch personeel in Nederland.”

Overvloed aan technische mensen

Waar wij in Nederland een groot tekort aan mensen hebben, zijn deze mensen in het buitenland wel voorhanden. Als bedrijf moet je er voor zorgen voor duidelijkheid en een goede structuur. De Swart zegt daarover: “Wij werken met een aantal hoofd engineers en een aantal mensen op de communicatie, die ook goed Engels spreken. In die regio zijn veel nieuwe, talentvolle engineers binnen het bedrijf die onderaan beginnen met eenvoudige opdrachten, en zich steeds verder ontwikkelen.”

De reden om te starten met outsourcen van tekenwerk is voor de Swart uit nood geboren, omdat er acuut behoefte was aan capaciteit. Inmiddels is het dat al lang niet meer: “Eigenlijk zijn we niet echt aan het outsourcen. We zijn op zoek naar mensen, die bij ons bedrijf passen en waarmee we een relatie opbouwen. Wij investeren in de mensen in Vietnam, maar zij evengoed in ons. Inmiddels begrijpen we elkaar zo goed dat we aan een half woord genoeg hebben.” 

Bijdrage aan de maakindustrie in Nederland

Gevraagd naar zijn motieven om te reageren op het LinkedIn bericht van TUWI is hij tot slot heel duidelijk: “Ik ben bij veel bedrijven over de vloer geweest, en daar vertel ik mijn verhaal. En ze luisteren allemaal naar wat ik te zeggen heb, omdat ze onderkennen dat we allemaal dezelfde uitdaging hebben de komende jaren. Wat wij bij Molenkoning gedaan hebben is in Nederland nog niet veel gedaan. Ik wil anderen daarmee helpen, en ook van elkaar kunnen leren. Bedrijven die hier meer over willen weten mogen contact met mij opnemen!”

Nicky de Swart is te bereiken op nicky@molenkoning.com